המחלה שמעלימה את המילים

אהבתם? שתפו...

*המחלה שמעלימה את המילים*

שיבוש במילים ושימוש במילים לא מתאימות, בלבול באותיות, חוסר יכולת להתבטא בדיבור ובכתיבה- הם רק חלק מהתסמינים של מחלת האפאזיה, מחלה בה לוקה השחקן ההוליוודי ברוס וויליס, שהביאה לפרישתו מקריירת המשחק המפוארת.
ד"ר טטיאנה ליבשיץ נוירולוגית במכבי שירותי בריאות מסבירה מהי המחלה, מה הגורמים לה ומה הטיפולים שיכולים להקל על החמרת המצב

מחלת האפאזיה, ממנה סובל על פי הדיווחים השחקן ההוליוודי ברוס וויליס, הינה לקות שנגרמת עקב פגיעה נוירולוגית בהמיספרה השמאלית במוח באזורים הקשורים לשפה  ולדיבור. האפאזיה גורמת לשיבוש חלקי או מלא ביכולת הדיבור והבנת השפה הדבורה הכתובה. ההפרעה הנוירולוגית נגרמת ממגוון רחב של סיבות וביניהן- שבץ מוחי, שטף דם במוח, מפרצת ועד תופעות שמתלוות לאלצהיימר ודמנציה. חלק מהסיבות להופעת התופעה הינן מולדות וגנטיות וחלק יכולות להתרחש בפתאומיות  עקב תאונה, גידול או פגיעה טראומטית כלשהי בחלק הספציפי הזה של המוח.  התופעה יכולה להופיע בכל גיל, אך כמובן עם העלייה בגיל השכיחות היא רבה יותר. על פי מחקרים, שנערכו בתחום עולה כי כ- 3500 ישראלים בממוצע סובלים ממנה כל שנה.
התופעה יכולה להיות אקוטית ולהופיע באופן פתאומי וכן תופעה מתמשכת שמחמירה ככל שעובר הזמן.

ד"ר טטיאנה ליבשיץ

*מה התסמינים?*
תסמיני המחלה מופיעים בדרגות עוצמה שונות בהתאם לרמת הפגיעה הנוירולוגית. בחלק מהמקרים אנשים מתחילים לדבר במשפטים קצרים, מתקשים במציאת מילים ולא יכולים להשלים ולהסביר מה הם רוצים,  בחלק מהמקרים ישנה החלפת מילים או שיבושי אותיות למשל, רוצים להגיד את המילה כוס ובמקום זה אומרים כובע או חלון- מילים שאינן קשורות לנושא הרצוי. ישנם חולים שאצלם יש קושי בשליפת מילים- המילה עומדת על קצה הלשון אך החולה לא מסוגל לומר אותה. לפעמים ישנו רצון לומר מילה כשלהי אך התוצאה היא רק הפקת צלילים.  ובחלק מהמקרים ישנו קושי גם בהבנה שפתית של משפטים ארוכים כחלק מאינטראקציה חברתית. מצבים אלו גורמים ללא ספק לתחושת תסכול רבה בקרב הלוקים במחלה וחוסר יכולת לתפקד בצורה נורמלית בסיטואציות חברתיות ותחושה של רצון להתבודדות והתרחקות מהחברה.
*איך מטפלים?*
אם מדובר בשיבוש בדיבור שמתרחש בפתאומיות ההמלצה היא לפנות בדחיפות לבית החולים על מנת לשלול שבץ מוחי, בו חשוב לטפל תוך 4 שעות על מנת למזער את הנזק.
אם מדובר בתופעה ארוכת טווח, שהחלה בירידה קלה בדיבור ובשפה ההמלצה היא לפנות לאבחון אצל נוירולוג בקהילה. חשוב לדעת שאין לתופעה זו טיפול שיכול להעלים או לפתור את הבעיה לחלוטין אך קיימות מספר תרופות, שיכולות לעכב את התדרדרות המצב.
בנוסף, במקרים רבים ישנה המלצה לטיפול הוליסטי, הכולל שילוב בין מספר גורמי מקצוע  וביניהם קלינאית תקשורת ומטפלים בתחום הריפוי בעיסוק במטרה למצוא דרכים חלופיות לתקשור מיטבי עם הסביבה. יש להדגיש כי במצב כזה חשוב מאד לשלב בטיפול את כל המשפחה על מנת לתת גם להם כלים באמצעותם יוכלו לסייע לאדם החולה לתפקד בצורה טובה ככל האפשר כחלק מההתמודדות עם המחלה.

פרסומת

סופר דוש

אהבתם? שתפו...

חדשות ועדכונים

ביוטי - ענת אדרי
מרפאת שיניים - באנר

נשארים מעודכנים

הרשמו לקבלת עדכונים

 

הצטרפו לקבוצת הפייסבוק שלנו

להצטרפות לקבוצה לחצי כאן

אנחנו ברשתות החברתיות
שני מחלב - באנר
מכבי שירותי בריאות
כל הזכויות שמורות © 2017 אמהות מבת-ים