זה הסתיו עם הענן

אהבתם? שתפו...

זה הסתיו עם הענן

שעון החורף שנכנס אמש לתוקף, שעות האור שמתקצרות ומזג האוויר שנעשה קריר ואפרורי גורמים לחלק מאתנו לחוש דכדוך קל.

ד"ר נעמה שדות רופאת משפחה במכבי שירותי בריאות במחוז ירושלים והשפלה מסבירה למה זה קורה לנו ונותנת כמה עצות, שיעזרו לשמור על מצב רוח חיובי ויסייעו לנו להיות אנרגטיים גם בעונה הקרה.

בסופ"ש הזזנו את מחוגי השעון שעה אחת קדימה ונעבור לשעון חורף.

משמעת הדבר ששעות האור שלנו יתקצרו והחשכה תגיע מוקדם יותר. עבור חלק מאיתנו השינויים יכולים לגרום לדכדוך עונתי, שינויים במצבי הרוח, תחושת חוסר אנרגיה, רגשנות יתר, חוסר תאבון ואפילו הפרעות בשינה. מחקרים רבים בתחום מוכיחים כי לאור יש השפעה ישירה על מצב הרוח שלנו וכמובן גם על השעון הביולוגי שלנו.
אז מה עושים כדי לשפר את המצב?

*שימרו על סדר יום קבוע – ישנה חשיבות רבה לשמירה על לוח זמנים מאוזן ומסודר. הקפידו על שעות שינה, השכמה ועל פעילות יומית קבועה ומאורגנת. על מנת להקל על עצמכם עירכו רשימה יומית מסודרת של מטלות ותוכניות ומלאו את יומכם בעשיה חיובית.

* צאו לשמש- הדרך הטובה להתמודד עם תחושת הדכדוך בתקופת הסתיו והחורף היא להגביר את החשיפה לאור טבעי. למרבה המזל, בארצנו שטופת השמש התברכנו בשעות אור רבות יחסית גם בעונות הסתיו והחורף ועל כן חשוב לנצל את השעות בהן יש אור לפעילות בחוץ. גם אם אתם נמצאים בעבודה צאו להפסקה מחוץ למשרד, שהו רבע שעה בשמש ואז תחזרו למשימות עם אנרגיות חדשות.

* פעילות גופנית כחלק מאורח חיים בריא- הקפידו על פעילות גופנית קבועה וסדורה במהלכה תחשפו את גופכם לאור שמש טבעי. העדיפו לצאת להליכה, ריצה או כל פעילות גופנית אחרת מחוץ לבית- בחיק הטבע או בפארק על פני אותה פעילות בחדר הכושר. פעילות גופנית קבועה ממריצה את השרירים, מפיגה סטרס ולחצים, מוסיפה אנרגיות ותורמת לשיפור מצב הרוח.

* הכניסו את האור הביתה- האירו את הבית ואת סביבת העבודה שלכם באור טבעי ככל הניתן, פיתחו חלונות ותריסים ותנו לאור להיכנס אליכם הביתה.

* צאו להתנדב- זה הזמן להיות שותפים בפעילות חברתית למען הקהילה התנדבו בכל תחום, שגורם לכם לתחושה טובה. העובדה, שתשומת הלב שלנו ממוקדת בסיוע לאחרים ולא רק בעצמנו, יוצרת איזון במחשבות שלנו, הופכת אותנו לגורם אקטיבי וממלאת את חיינו באנרגיה חיובית ומשמעות.

* הקיפו את עצמכם בחברים טובים- השתדלו לקיים פעילויות חברתיות יחד עם חברים קרובים. תחושת ה'ביחד' מקטינה את תחושת הבדידות והעצב ותורמת לשיפר מצב הרוח.

* צחוק בריא לבריאות- שבו מול הטלוויזיה, צפו בקומדיה סוחטת דמעות או קיראו ספר מצחיק. שחרור אנדרופינים משפר את מצב הרוח ומוריד את סף הלחץ.

*תזונה בריאה ומנחמת- מרק קטניות או מרק ירקות עשיר נחשבים לאוכל ביתי, בריא ומחמם את הלב בשעות קשות. ואם אתם צריכים משהו באמת מנחם- גם קוביית שוקולד תעשה את העבודה ותסייע לשיפור מצב הרוח.

***חשוב לדעת כי דיכאון עונתי או תחושת המועקה אמורה לחלוף לרוב תוך מספר ימים. אולם, אם אנו חשים שתחושת הדיכאון והעצבות אינה חולפת תוך זמן סביר והדבר פוגע בתפקוד היומיומי שלנו ובאיכות החיים חשוב לפנות לרופא המשפחה על מנת לקבל ייעוץ מקצועי.

ולסיכום- גם אם קמתם הבוקר עם דכדוך ותחושה של מועקה קלה בלב…. זיכרו- זה רק הסתיו וזה עובר.

*כותבת הטור היא ד"ר נעמה שדות רופאת משפחה מחוזית במכבי שירותי בריאות במחוז ירושלים והשפלה*

קרדיט צילום מירית מלחן

פרסומת

פליקס חלפון

אהבתם? שתפו...

חדשות ועדכונים

באנר - וי.איי.פרי
פליקס חלפון

נשארים מעודכנים

הרשמו לקבלת עדכונים

 

הצטרפו לקבוצת הפייסבוק שלנו

להצטרפות לקבוצה לחצי כאן

אנחנו ברשתות החברתיות
עידן 2000
מכבי שירותי בריאות
כל הזכויות שמורות © 2017 אמהות מבת-ים