מתחילים את השנה בבריאות

אהבתם? שתפו...

*מתחילים את השנה בבריאות*
****ד"ר אילנית ברנשטיין רופאת משפחה במחוז ירושלים והשפלה במכבי שירותי בריאות במסבירה איך מתחילים את השנה החדשה ברגל ימין והעיקר בבריאות.
כתבה על כל הבדיקות שאתם צריכים לעשות לקראת השנה החדשה

·         *בדיקות דם שגרתיות*-
בדיקות דם הן חלק מהשיגרה בצמתים חשובים בחיים ומטרתן להצביע פרמטרים שונים שיכולים ללתת אינדיקציה על המצב הבריאותי בזמן הווה וגם בעתיד.
*למי מומלץ ומתי?*- בדיקת של רמת המוגלובין מומלצת לנשים בגיל פריון לאחר כל הריון כדי למנוע מצב של אנמיה מחוסר ברזל.
-בדיקות לפרופיל שומנים (כולסטרול וטריגליצרידים)  מטרתן לאתר בשלב מוקדם גורמים שיכולים לגרום לתחלואה עתידית. ההמלצות באוכלוסייה הכללית הם מגיל 35 אצל גברים ומגיל 45 לנשים אחת ל 5 שנים .  בקבוצות סיכון  בהם יש סיפור משפחתי או רקע של היפרלילדמיה בבדיקות יש לבצען אחת לשנה. בדיקות דם נוספות הינן בהמלצת הרופא המטפל בהתאם למצב המטופל.
*איך מתבצעת הבדיקה?* הבדיקה מתבצעת בצורה פשוטה ע"י לקיחת דם מהוריד לאחר 12 שעות של צום

·         ***ממוגרפיה –
בדיקת הממוגרפיה הינה בדיקת רנטגן של השדיים שיוצרת תמונה של ריקמת השד המאפשרת גילוי של ממצאים חשודים ויכולה לאתר גידולים בשלבים מוקדמים.
*למי מומלץ ומתי?* מגיל 50 -74 יש לבצע את הבדיקה אחת לשנתיים.
אצל נשים מעל גיל 40 עם סיכון מוגבר  (בעלות רקע משפחתי )אחת לשנה.
*איך מתבצעת הבדיקה* הבדיקה מתבצעת באמצעות מכשיר מיוחד בו דוחסים את השד ומצלמים אותו ממספר זוויות. אם מדובר בשד בעל ריקמה צפופה וסמיכה משלימים את הבדיקה עם בדיקת אולטרסאונד לתמונה מיטבית. בנוסף, המלצה היא לבצע מידי חודש בדיקה עצמית של השד כחלק משיגרה בריאה..

·        ****בדיקת צפיפות העצם-
בדיקת רנטגן המשמשת לאיבחון בריחת סידן ומחלת מחלת אוסטאופורוזיס. גילוי מוקדם של המחלה מאפשר לנקוט צעדים לבלימה ועיכוב.
*למי מומלץ ומתי?* מומלץ שנשים וגברים יעברו בדיקה ראשונה של צפיפות העצם בגיל 60, או קודם לכ כאשר ישנם גורמי סיכון בהתייעצות עם רופא מטפל.  אם באותה הבדיקה לא אובחן אוסטאופורוזיס, מומלץ לחזור על הבדיקה הזאת אחת לחמש שנים.
*איך מתבצעת הבדיקה?* הבדיקה הינה בדיקת רנטגן לא פולשנית באמצעותה נמדדת כמות המינרלים בעצם לעומת כמותן ברקמות רכות בגוף
***בדיקת לחץ דם-
יתר לחץ דם הינה תופעה שכיחה בימינו. המחלה גורמת לנזקים באיברים חיוניים כגון הלב, המוח, הכליות והעיניים.
*למי מומלץ ומתי?* בדיקת לחץ דם לכלל האוכלוסייה מומלצת מגיל 20 , אחת ל 5 שנים,
מגיל 30 , אחת ל- 3 שנים ואצל מטופלים מעל גיל 40 ,מטופלים עם גורמי סיכון או סיפור משפחתי , יבצעו מדידה אחת לשנה .
*איך מתבצעת הבדיקה?* הבדיקה מתבצעת בצורה פשוטה ע"י הנחת שרוול מחובר למד לחץ דם. הבדיקה מתבצעת בצורה מהירה ויעילה בכל חדר אחיות או במרפאת הרופא. מדובר בבדיקה פשוטה אותה ניתן לבצע גם בבית באמצעות מד ביתי.
·      *** בדיקת דם סמוי בצואה
סרטן המעי הגס נחשב על פי הסטטיסטיקות לסרטן השני בשכיחותו בישראל בקרב גברים ונשים כאחד. בחלק גדול מהמקרים, סרטן מסוג הזה מתפתח ללא סימנים מקדימים ועל כן ישנה חשיבות רבה לגילוי מוקדם של פוליפים וגידולים טרום סרטניים המפרישים דם נסתר ומהווים אינדיקציה לבעיה אותה יש לבדוק .
*למי מומלץ ומתי?* לגברים ונשים בגילאים 50-74 פעם בשנה
*איך מתבצעת הבדיקה* הבדיקה מתבצעת באמצעות ערכה ייעודית ולקיחת דגימת צואה. הבדיקה אינה פולשנית ואינה כרוכה בהכנות מיוחדות ומתבצעת בבית המטופל. במידה והבדיקה יוצאת חיובית נדרש המשך מעקב וביצוע בדיקות נוספות כגון קולונוסקופיה על מנת לשלול הימצאות של גידולים סרטניים.

·  ***בדיקת שומות ונקודות חן-
סרטן העור (מנלומה) נגרם עקב חשיפה מוגברת לשמש ונמצא בעלייה ניכרת בשנים האחרונות בעיקר בקרב מדינות כמו ישראל, בה החשיפה לשמש רבה. גם במקרה הזה גילוי מוקדם יכול להציל חיים.
*למי מומלץ ומתי ?* ההמלצה היא לבצע בדיקת שומות בכל גיל פעם בשנה. כאשר מדובר בקבוצות סיכון בעלי רקע משפחתי, רגישות בעור וכו- יש לבצע את הבדיקה בתדירות גבוהה יותר.
*איך מתבצעת הבדיקה?* כחלק משגרת החיים ניתן לבדוק את נקודות החן באופן עצמאי. כל שינוי בצבע, בצורה או בגודל מחייב בדיקה מעמיקה. בנוסף, יש להגיע לרופא עור שיבצע בדיקה מקיפה ומקצועית של הגוף כולו בעזרת מיכשור ייעודי. באם מתגלה ממצא מחשיד- נקודת החן תוסר ותישלח לביופסיה שתקבע את המשך הטיפול.

·         ****בדיקת פאפ-
בדיקת סקר, שמטרתה גילוי מוקדם של תהליכים שעלולים להיות ממאירים באזור צוואר הרחם. סרטן צוואר הרחם, וכן סוגי סרטן נוספים כגון סרטן פי הטבעת, הפה והלוע נגרמים בעקבות הידבקות בוירוס הפפילומה. סוג זה של סרטן יכול להופיע אצל גברים ונשים כאחד.
*למי מומלץ ומתי ?* נשים בגילאי  25 -65  אחת לשלוש שנים.
*איך מתבצעת הבדיקה?* הבדיקה מבוצעת ע"י רופא הנשים שלוקח דגימה מצוואר הרחם באמצעות מברשת ייעודית לאיסוף התאים.
·         ****בדיקת שיניים
עששת היא אחד מגורמי הסיכון למחלות בחניכיים ובשיניים. ולכן המטרה היא לזהות סימנים מקדימים ולטפל בהם באופן נקודתי.
*למי מומלץ ומתי ?* בדיקה שיגרתית מומלצת לבני כל הגילאים מפעוטות ועד מבוגרים אחת לשנה.
*איך מתבצעת הבדיקה?* הבדיקה מבוצעת ע"י רופא שיניים מוסמך. יש ללוות את הבדיקה בניקוי אבנית ע"י שיננית.
·         ****בדיקות עיניים-
בדיקות שגרתיות של הראיה והעיניים מסייעות לשמירה על ראייה תקינה. בגיל הצעיר ישנו צורך לבצע בדיקות ראייה בעיקר כאשר מדובר בבעיות כגון פזילה או לקראת הכניסה לכיתה א' ובגילאים מבוגרים יותר על מנת לאתר סימנים מקדימים למחלות כגון קטראט, גלאוקומה, ניוון מרכז הראייה וכו'.
*למי מומלץ ומתי?* בדיקות ראייה חשובות בכל גיל על מנת לאפשר ראייה תקינה ובריאה. שינה חשיבות לביצוע בדיקות ראייה שיגרתיות בעיקר למי שסובל מבעיות של לחץ דם וסוכרת שיכולות להחמיר את המצב ולפגוע בראייה.
*איך מתבצעת הבדיקה?* הבדיקה מתבצעת ע"י רופא עיניים באמצעות מכשיר מיוחד הבודק פרמטרים שונים בהתאם למטרת הבדיקה.
*** חשוב להדגיש כי מדובר בהמלצות כלליות בלבד המתייחסות לאוכלוסייה הבריאה ושהן חלק משגרת חיים תקינה מאוזנת. ישנם אנשים שנמצאים בקבוצות סיכון שונות ולכן עליהם להיבדק בתדירות רבה יותר בהתאם להמלצת הגורם המטפל.

פרסומת

טיק טק סטוק

אהבתם? שתפו...

חדשות ועדכונים

ביוטי - ענת אדרי
תיווך - נאוה

נשארים מעודכנים

הרשמו לקבלת עדכונים

 

הצטרפו לקבוצת הפייסבוק שלנו

להצטרפות לקבוצה לחצי כאן

אנחנו ברשתות החברתיות
מכבי שירותי בריאות
חיים אסא -באנר
כל הזכויות שמורות © 2017 אמהות מבת-ים