הילקוט הראשון שלי: איך בוחרים תיק גב לילדים

אהבתם? שתפו...

קניית ילקוט ראשון עבור הילד או הילדה שלכם הוא רגע מרגש במיוחד שמסמל התחלה חדשה ומעבר מגן הילדים לבית הספר. בשוק קיים מבחר גדול של תיקי גב במגוון צורות, צבעים ואיכויות והבחירה עשויה להיות מבלבלת.

חנה אלקלעי מנהלת תחום הפיזיותרפיה במחוז ירושלים ושפלה במכבי שירותי בריאות עושה סדר להורים ומסבירה על מה חשוב להקפיד בבחירת ילקוט.

קניית ילקוט ראשון הוא שלב חשוב מאד בחיי הילד או הילדה שעולים לכיתה א' וכמובן גם בחיי ההורים הנרגשים. בחירה נכונה ומוקפדת של הילקוט חשובה לא רק מבחינה לימודית אלא גם מבחינה בריאותית בעיקר כשמדובר בילדים בגילאים הצעירים. על כן ישנה חשיבות רבה בהקפדה על תיק גב אורתופדי איכותי שימנע כאבי כתפיים וגב ובעיות יציבה בעתיד ויאפשר לילדים להתחיל את השנה ברגל ימין.

*רגע לפני שיוצאים לדרך קיימו עם הילדים שיחה של תיאום ציפיות והסבירו שבחירת ילקוט, שישרת אותם בשנים הקרובות היא החלטה משמעותית וחשובה ובנוסף להעדפותיהם (צבע, צורה, דמות אהובה) יש לקחת בחשבון גם שיקולים בריאותיים.

*בעת בחירת ילקוט לכיתה א' העדיפו ילקוט אורתופדי בעל גב מרופד וקשיח, שיחלק את המשקל על פני שטח פנים רחב יותר וימנע היווצרות לחץ באזור מסוים. יש להקפיד על כתפיות רחבות ומרופדות (ברוחב של כ- 5 ס"מ), שאותן ניתן להתאים באופן אישי למידות הילד על מנת למנוע לחץ מיותר על הכתפיים. הרצועות צריכות להיות ניתנות לקיצור והארכה כדי שיותאמו ספציפית לילד עם גדילתו. כמו כן, חשוב להקפיד על קיומו של תו תקן של מכון התקנים הישראלי.

*חשוב להתאים את גודל הילקוט לגודלו של הילד. ההמלצה היא שהקצה העליון של התיק יהיה בגובה הכתפיים ותחתית התיק בגובה הגב התחתון של הילד מעל הישבן, כך תיווצר תמיכה אופטימלית לגב.

*העדיפו ילקוט בעל מספר תאים נפרדים על מנת לאפשר חלוקת משקל אופטימלית ואיזון בין הספרים והמחברות. את הספרים הגדולים והכבדים יותר מומלץ לסדר בתא הגדול הקרוב לגב על מנת ליצור תמיכה. ההמלצה היא לרכוש תיק בעל תא מיוחד לבקבוק מים, תא לאחסון כלי כתיבה, רשת למניעת הזעה ומחזירי אור לבטיחות.

*אם אתם מעדיפים לרכוש לילד טרולי (תיק עם גלגלים וידית) מכיוון שהילד צריך ללכת לבית הספר ברגל – הקפידו להנחות אותו לעשת שימוש בשתי הידיים לסירוגין כדי למנוע יצירת אסימטריה בגב ולמנוע עומס יתר על המפרקים ושחיקתם. כמו כן, התאימו את ידית הנשיאה לגובהו של הילד.

* ורגע לפני שמתחילים הלימודים תרגלו עם הילדים את אופן נשיאת הילקוט. הסבירו להם שצריך לשאת את הילקוט על שתי הכתפיים ולא על כתף אחת בלבד כדי לא ליצור בעיות יציבה והטיה לצד אחד. בקשו מהם לכופף ברכיים בעת הרמת הילקוט מהרצפה וליישרן בעת ההתרוממות וסחיבתו.

ולסיום, ההמלצה החשובה ביותר היא להרבות בפעילות גופנית שתסייע לנו בחיזוק השרירים  ובכל עת להעדיף הליכה ברגל לבית הספר על פני נסיעה ברכב.
שתהייה שנה מוצלחת לכל התלמידים וההורים!

*הכותבת היא חנה אלקלעי מנהלת תחום הפיזיותרפיה במחוז ירושלים והשפלה במכבי שירותי בריאות*.

 

פרסומת

שני מחלב - באנר

אהבתם? שתפו...

חדשות ועדכונים

קריוטוש
מספרה - ויקו חן

נשארים מעודכנים

הרשמו לקבלת עדכונים

 

הצטרפו לקבוצת הפייסבוק שלנו

להצטרפות לקבוצה לחצי כאן

אנחנו ברשתות החברתיות
מכבי שירותי בריאות
קריוטוש
כל הזכויות שמורות © 2017 אמהות מבת-ים