שינה טובה, בריאות טובה

אהבתם? שתפו...

שינה טובה, בריאות טובה
לכבוד יום הפיג'מה הבינלאומי, רופא משפחה במכבי מפריך מיתוסים נפוצים ומספק טיפים לשיפור השינה והבריאות הכללית שיעזרו לכם להבין מה האמת מאחורי כמה מהמיתוסים הנפוצים ביותר על שינה. בואו נבדוק אילו מהם נכונים ואילו נועדו להישאר רק בעולם האגדות.

מיתוס 1: חיסכון של שעת שינה אחת בלילה הוא לא משמעותי…
אז זהו, שהוא כן…
חסר בשעות השינה, ושינה לא מספקת, יכולים להשפיע מאוד על התפקוד היומיומי שלנו, כולל יכולת החשיבה, מהירות התגובה, יכולת הריכוז, ואף על בריאות הלב וכלי הדם. שינויים אלו גם מעלים את הסיכון למעורבות בתאונות דרכים ומשמעותיות בפרט עבור אנשים הנדרשים לריכוז ופוקוס במהלך שגרת יומם. וכן, גם 'חיסכון' קטן עלול להיות בעל השפעה ניכרת.

מיתוס 2: הגוף מסתגל במהירות לשינויים בלוח הזמנים של השינה.
מהיר זה דבר יחסי…
כניסה לשגרה שינה חדשה, כרוכה בזמן הסתגלות. עבור רוב האנשים פרק זמן זה, הינו מעל לשבוע. גם אנחנו תחת הרושם שהתפקוד שלנו שמור תקין, הגוף שלנו נזקק לזמן כדי להסתגל לשינויים, בפרט חדים ומשמעותיים, בדפוסי השינה והערות.

מיתוס 3: הפתרון לעייפות הינו הגדלת שעות השינה.
גם כאן, לא רק הגודל קובע…
האמת היא שאיכות השינה, ולא רק הכמות, משפיעה על איך שנרגיש במהלך היום. קיימת חשיבות לשינה בתנאים מתאימים, בשעות קבועות, תוך שמירה על תנאי היגיינת שינה ודפוסים עקביים, תוך נטרול רעשי רקע והפרעות (מסכים למשל מאד לא מומלצים בחדר השינה), לצד ההקפדה על כמות שעות שינה מספקת.

מיתוס 4: ניתן לפצות על אבדן שעות שינה במהלך השבוע אם ישנים יותר בסוף השבוע.
סופ"ש זה אחלה, אבל הוא לא יכול לפצות על שבוע שאינו מנוהל נכון…
לא ניתן לפצות באופן מספרי פשוט על חסר של שעות שינה על ידי שינה מוגברת באחד הלילות בשבוע. בנוסף, שינה עד שעות מאוחרות בסוף השבוע עלולה לפגוע באיזון הביולוגי שלנו וליצור קושי בחזרה לשגרה.

מיתוס 5: אין הבדל אם ישנים ביום או בלילה, באור או בחושך.
לא סתם יש סיבה שהעולם עובד ביום ונח בלילה…
שינה בחושך מועדפת ובריאה יותר. חשיפה לאור בזמן השינה יכולה להפר את ייצור המלטונין, הורמון השינה, ולגרום להפרעה בתהליכים טבעיים בגוף.
על משמעותם של הבדלים אלו למדו בין השאר ממחקרים שנערכו במדינות בהן קיים חושך או אור לאורך כל היממה, בעונות שונות של השנה, ועל הצורך להתגבר על מכשול זה על מנת לייצר דפוסי שינה ראויים.

אז לרגל יום הפיג'מה הבינלאומי, בחרנו להעביר את המסר שפיג'מה בסטייל היא חשובה, אבל גם מה שעושים אחרי שלובשים את הפיג'מה הוא חשוב: השינה עצמה, היא פעילות חיונית, כך שהקפדה על כמות ואיכות בהקשרים שלה, תשפיע כמעט על כל היבט בחיינו: החל בבריאות פיזית, דרך זו הנפשית, ועד ליחסים עם אנשים אחרים.
אז לרגל יום הפיג'מה, בואו ניקח החלטה לתת תשומת לב ולהקפיד על מה שאמור להוות כשליש מחיינו: נשים לב לכמה, אך לא פחות חשוב, איך ובאיזו סביבה אנו ישנים, ונזכור שהשינה אינה עוד רכיב, בו ניתן לחסוך ולהשלים בצורה אמפירית פשוטה. טיפוח הרגלי שינה בריאים, יכול להוביל לעלייה בתפקוד ולשיפור ב'WELL BEING שלנו, מה שיביא לחיים שלווים, מאוזנים ומלאים יותר.

ולא נשכח לסיום את הפיג'מה – תשקיעו במשהו שווה 
שינה נעימה.
כתב: ד"ר שי, מומחה ברפואת משפחה ורופא ספורט, מכבי שירותי בריאות

פרסומת

באנר - וי.איי.פרי

אהבתם? שתפו...

חדשות ועדכונים

מכבי שירותי בריאות
פליקס חלפון

נשארים מעודכנים

הרשמו לקבלת עדכונים

 

הצטרפו לקבוצת הפייסבוק שלנו

להצטרפות לקבוצה לחצי כאן

אנחנו ברשתות החברתיות
חן שטרית - באנר
פליקס חלפון
כל הזכויות שמורות © 2017 אמהות מבת-ים